T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ESKİŞEHİR / ODUNPAZARI - Gazi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı

GAZİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ

WEB SİTESİ ALAN TANITIM FORMU (GÜNCEL)

Alan Adı:

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi

Alan Öğretmen Adı ve Sayısı

Güldane SOLMAZ (Alan Şefi)

Fazilet KAYAN(Atölye Şefi), Tülin GÜRDAL (Atölye Şefi),Mukadder PELEVAN, Figen SAKA, Derya GÜNGÖR, Melike AKSOY, Esra BACAKOĞLU

Alan Laboratuvar Sayısı

2

Alan Bilgisi

Öğretim Programı Amaçları

ÇOCUK GELİŞİMİ ve EĞİTİMİ ALANI

Öğretim Programının Amaçları

Çocuk gelişimi ve eğitimi; erken çocukluk eğitiminin 5 yaş zorunlu eğitim kapsamına alınması,

esnek zamanlı ve alternatif erken çocukluk eğitim modellerinin oluşturulması ile nitelikli iş gücü

ihtiyacı, sektörde çalışanların alanlarındaki bilgi ve becerilerini yenilemeleri ihtiyacına yönelik hazırlanması amaçlanmıştır.

 

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda;

 1. Erken Çocukluk ve Özel Eğitim

dalı yer almaktadır.            

 

Bu doğrultuda Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.

Bu programı tamamlayan öğrenciye;

•Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda“meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları” konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma,

•Doğum öncesi, doğum, doğum sonrası yeni

doğanın gelişim dönemleri, annenin lohusalık,

emziklilik dönemi ile çocukta sık görülen şikâyet ve hastalık dönemleri konularında kendini geliştirme,

•Çocuk ruh sağlığı, çocukları tanıma/değerlendirme ve çocuk haklarına uygun, çocuk dostu ortamlar oluşturma yöntemleri, çocuk ihmal ve istismarının önlenmesine yönelik konularda kendini geliştirme,

•Çocukların gelişim alanlarını destekleyen müzik/ dramatik etkinlik çalışmaları ile müzik /dramatik etkinlikte kullanılabilecek araç gereç hazırlama ve uygulama,

•0-72 ay çocukların fiziksel, motor, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, cinsel ve ahlak gelişimi özellikleri hakkında edindikleri bilgiler doğrultusunda etkinlikler hazırlama,

•İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerine uygun olarak çocukların gelişim alanlarını destekleyen

oyun ve oyun araç gereci hazırlama,

•Özel gereksinimli bireylerin bağımsız yaşam becerileri, sık karşılaşılan sorunlarını çözümlemeye ve sosyal becerileri kazanmalarına yardımcı olma,

•Özel eğitim, özel gereksinimli bireylerin özellikleri ve eğitimleri ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırma, İş

sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak 0 -72 aylık özel gereksinimli çocukların yetersizlik grupları, özellikleri ve kaynaştırma eğitimleri konularında kendini geliştirme,

•İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerine uygun olarak erken çocukluk eğitim kurumlarında uygulanan plan, prog

ram, etkinliklerin hazırlanması/uygulanması ile özel gereksinimli bireylerin özelliklerine uygun olarak bireysel eğitim ve grup eğitim planı hazırlama

•0-6 yaş çocuklarının öz bakım becerilerini karşılamaya ve iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini

alarak özel gereksinimli bireylere bağımsız yaşam ve toplumsal uyum sağlama becerileri kazandırmaya yönelik konularda kendini geliştirme,

•İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak yüz, vücut boyama ve animasyon çalışmalarında gerekli kostüm ve aksesuarları hazırlama,

•Çocuklarla etkili iletişim kurma ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

 

Alana Giriş Koşulları

 Öğrencilerin sağlık durumu, çocuk gelişimi ve eğitimi alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.

Eğitim Süresi

Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır.

Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.

 

 Meslek Elemanında Aranan Özellikler

*      Dil bilgisi kurallarını bilen ve diksiyonu düzgün,

*      Görgü kuralarını bilen ve uygulayan,

*       Fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı olan,

*       El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,

*       Yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık,

*       İletişim becerisine sahip,

*       Ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü,

*       İş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen,     pratik,

*       Problem çözme becerisine sahip,

*      Çocuklarla vakit geçirmekten zevk alan,

*      Çocukların davranışlarını anlayabilen,  davranışlarının nedenlerini merak eden,

*      Araştırmayı, keşfetmeyi seven, yeniliklere açık olan,

*      Sabırlı, şefkatli, güler yüzlü ve kişiler olması gerekir.

 

Alana ait Dallar

  1. Erken Çocukluk ve Özel Eğitim

Okulumuzda Açık olan Dallar

Okulumuzda Erken Çocukluk ve Özel Eğitim dalında eğitim verilmektedir.

 

Çerçeve Öğretim Programının Uygulama Esasları

Çerçeve Öğretim Programının Uygulama Esasları

 1. Program dört yıl olarak tasarlanmıştır. Haftalık ders çizelgesinde ortak dersler, meslek dersleri, seçmeli dersler, seçmeli meslek dersleri ile akademik destek dersleri yer almaktadır.

2. 9. sınıfta, alana ait temel mesleki becerileri kapsayan derslere, 10 ve 11. sınıflarda ise

dala ait mesleki becerileri kapsayan derslere yer verilmektedir. 12. sınıfta Anadolu teknik

programında akademik destek dersleri, Anadolu meslek programında ise işletmelerde mesleki eğitim ve seçmeli meslek dersleri uygulanır.

3. Ortak Ders saatlerinin mevcut öğretim programlarında belirtilen ders saatinden farklı

olması hâlinde öğretim programlarının amaç ve açıklamaları doğrultusunda zümre öğretmenler kurulunca hazırlanacak programlar uygulanır.

4. Dal eğitimine; bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen durumu ve fiziki

kapasitesi ile öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları dikkate alınarak devam edilmektedir.

5. Merkezi sınav puanıyla yerleşen öğrenciler 12. sınıfta akademik destek derslerini tamamlayarak Anadolu teknik programından veya isteğe bağlı olarak seçmeli meslek dersleri ile işletmelerde meslek eğitimini tamamlamaları hâlinde Anadolu meslek

programından mezun olurlar.

6. Anadolu meslek programına ortaöğretim kayıt alanına göre yerleşen öğrenciler; ilgili mevzuat doğrultusunda gerekli şartları taşıması hâlinde Anadolu teknik programına geçiş için başvurabilir.

7. 11. sınıfta yer alan dalın dersleri, ilgili mevzuat çerçevesinde uygulamaya elverişli eğitim

birimi olan işletmelerde yoksa okulda yapılacaktır.

8. Anadolu meslek programına devam eden öğrenciler 12. sınıfta seçmeli meslek dersleri ile birlikte işletmelerde meslek eğitimine devam edecektir.

9.Anadolu teknik programına devam eden öğrenciler; 12. sınıfta akademik destek dersleri kapsamında yer alan ders tablolarından birini seçecektir. Tablolarda yer alan dersler için Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan kararlar ile ortaöğretim kurumlarında uygulamada olan öğretim programları esas alınır.

10.Meslek dersleri;haftalık ders çizelgesinde

belirtilen ders saatlerinin bütünlüğü bozulmadan

veya imkânlar ölçüsünde birbirini izleyecek şekilde planlanır.

11.Meslek dersleri içinde (*) ile belirtilen dersler, alan ve dalın başarılması zorunlu dersleridir.

Bu dersler, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği uyarınca yılsonu

başarı puanı ile başarılı sayılamayacak derslerdir.

12.Meslekî ve Teknik Anadolu liselerinde

Akademik Çalışmalar, İnsan, Toplum ve Bilim",

"Din, Ahlak ve Değer" ile " Kültür, Sanat ve Spor" seçmeli ders gruplarından 9.,10.,11. ve 12. sınıf seviyelerinde bu gruplardan en az birer ders seçilmesi zorunludur.

13.11. sınıfta seçmeli dersler ve seçmeli meslek dersleri Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan kararları doğrultusunda seçmeli dersler tablosundan, seçmeli meslek dersleri tablosundan, alan/dal meslek derslerinden veya diğer alan/dal meslek derslerinden seçilecektir.

14.Anadolu meslek programı öğrencileri 12. sınıfta çerçeve öğretim programlarında yer alan seçmeli meslek dersleri tablosundan 7 ders saati ders seçeceklerdir.

15.Seçmeli meslek dersleri ile alan ve dalda birden fazla sertifika alınabilir.

16.Meslek derslerinin haftalık ders çizelgesinde belirtilen ders saati süreleri değiştirilmeden

ders bilgi formlarında yer alan derse ait öğrenme birimi süreleri zümre öğretmenler kurulu tarafından belirlenir.

17.Meslek dersleri ile ilgili eğitim öğretim planlaması yapılırken çerçeve öğretim programı esas olmak üzere ders bilgi formlarından da yararlanılacaktır.

a.Çerçeve öğretim programında yer alan meslek derslerine ait kazanımların verilebilmesi için ders bilgi formlarındaki konular (içerik), kazanım açıklamaları ve uygulama faaliyeti /temrinlerden yararlanılacaktır.

b. Ders bilgi formlarındaki uygulama faaliyeti/temrinler; ders kazanımına uygun olarak

okulun fiziki kapasitesi ve donatımı, öğrenci sayısı göz önünde bulundurularak en fazla uygulama faaliyeti/temrini yaptıracak şekilde meslek alan zümre öğretmenler kurulu tarafından seçilir. Ayrıca farklı uygulama faaliyeti/temrinleri de yapılabilir.

18.İşletmelerde mesleki eğitim dersinin içeriği, her dal için dalın gerektirdiği bilgi ve becerilerin tamamını kapsayan, ağırlıklı olarak iş, proje, deney ve hizmetin yapılması ve uygulamasını gerektiren öğrenme kazanımları dikkate alınarak zümre öğretmenler kurulu

tarafından hazırlanır.

19.Staj; öğrencilerin mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranış geliştirmelerini, okulda olmayan tesis, araç gereci tanıyarak gerçek üretim, hizmet ortamına ve iş hayatına uyumlarını sağlamak amacıyla yaptırılır. Staj programının içeriği; ilgili sınıf/sınıflara ait kazanımlar

esas alınarak temrin, iş, proje, deney veya hizmetin uygulanmasını sağlayacak şekilde zümre öğretmenler kurulu tarafından hazırlanır.

20.Ders ve öğrenme birimi kazanımları gerçekleştirilirken iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerinin

alınması gereklidir. Referans dokümanlarda belirtilen iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı doğrultusunda alınması gereken tedbirlere ders bilgi formlarında alan ve dalların özelliği göz önünde bulundurularak yer verilmektedir. Buna göre iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri alışkanlık hâline getiren bireyler yetiştirilmesi amacıyla çerçeve öğretim programı ve ders bilgi formlarındaki iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konular zümre öğretmenler kurulunda görüşülür.

 

Eğitim ve Kariyer İmkânları:

      Çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü mezunları, okul öncesi eğitim kurumlarında ve özel eğitim merkezlerinde yardımcı öğretmen olarak görev  yapabilmektedirler.

Üniversite eğitimi sonrasında kamu  kurumlarında ya da özel sektörde okul öncesi  öğretmenliği, çocuk gelişimi öğretmenliği ya da özel eğitim öğretmenliği de  yapabilmektedirler.

 Lisans programını tamamlayan bireyler isterlerse üniversitede kalarak akademik kariyer de yapabilirler.

Ò  Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu’nda, Engelliler İdaresi Başkanlığı’nda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda ,Çocuk Esirgeme Kurumu çocuk yuvaları ve yetiştirme yurtlarında,

Ò  Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezlerinde ve hastanelerde,

Ò  Çocuk hastaneleri ve hastane okullarında

Ò  Milli Eğitim Bakanlığı; Okulöncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü’nde, Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nde, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde, Halk Eğitim Merkezlerinde, Talim Terbiye Genel Kurulu’nda,

Ò  Özel eğitim, bakım ve rehabilitasyon merkezlerinde

Ò  Radyo ve televizyondaki çocuk ve gençlik programlarının ve eğitim programlarının hazırlanması ve yürütülmesinde,

Ò  Çocuk tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde,

Ò  Çocuklara yönelik kitap, dergi, gazete gibi yayınların hazırlanmasında,

Ò  Eğitsel oyuncak üretiminde görev yapabilmektedir.

 

.

 

 

Alanda Yürütülen/Yürütülmüş

(eTwinning, erasmus plus , Tübitak vb.)

Olan Projeler:

- Erasmus Plus Projeleri:

-2006 Mart  İtalya

Veptro (Öğretmen Projesi) ile İtalyada 2 hafta öğretmen eğitimine katılındı.

-5-25/10/2023 tarihlerinde Milli Eğitim -Akreditasyon uygulaması kapsamında staj hareketliliği  proğramına Çek Cumhuryetine  3 hafta süre ile  6 öğrenci ile gidildi.

-e Twinning Projeleri: 2022 yılında‘’Okul Öcesi Hareket Eğitimi ve Oyun Projesi

- Tübitak;

 21.12.2021 tarihinde yapılan 4006 bilim fuarına -‘Yaşayarak öğreniyorum’, -‘Görüyorum,buluyorum, okuyorum’ –‘Öğreniyorum kodluyorum’ isimli

3 proje ile katılım sağlandı.

 

Alınan Ödüller:

-

-2009 yılında Proje Tabanlı Beceri Yarışması; Sen de Çevir adlı projede Eskişehir İl ikinciliği,

-2010 yılında yapılan Proje Tabanlı Beceri Yarışmasında il birinciliği,

- e Twinning Projeleri:; ’Okul Öncesi Hareket eğitimi ve Oyun’ Projesi eTwinning Ulusal Kalite Ödülü

 

 

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 08.06.2020 - Güncelleme: 26.12.2023 11:51 - Görüntülenme: 3468
  Beğen | 5  kişi beğendi