T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ESKİŞEHİR / ODUNPAZARI - Gazi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Gıda Teknolojisi Alanı

Gıda Teknolojisi Alanı 

GAZİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ

WEB SİTESİ ALAN TANITIM FORMU (GÜNCEL)

Alan Adı:

Gıda Teknolojisi Alanı

Alan Öğretmen Adı ve Sayısı:

Yasemin AYDIN(Alan Şefi),

M.Burçin AYBAR(Atölye Şefi),

Işıl ALTAÇ

Alan Laboratuvar Sayısı:

2

Alan Bilgisi:

Öğretim Programı Amaçları:

GIDA TEKNOLOJİSİ ALANI

Öğretim Programının Amaçları

 Gıda Teknolojisi alanı altında yer alan eğitim ve öğretim programı ile sektörün ihtiyaçlarına ve gıda mevzuatlarına uygun üretim yapabilen, gıda kalite kontrol analizlerini yaparak sonuçlarını gıda mevzuatlarına göre yorumlayabilen, analiz sonuçlarının gıda üretim prosesleri üzerindeki önemini kavrayabilen, kişisel gelişiminin yanı sıra mesleki anlamda kendini geliştirebilen bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bu gelişmeleri mesleğine uygulayabilen nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

Gıda Teknolojisi Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda;

1. Gıda Teknolojisi dalı yer almaktadır. Bu doğrultuda Gıda Teknolojisi alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Bu programı tamamlayan öğrenciye;

• Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda “meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları” konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma,

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak kalite ve gıda güvenilirliği gereklilikleri çerçevesinde mikrobiyolojik yöntemlere uygun bir şekilde mikroorganizmaları inceleme, gıdalarda mikroorganizma gelişimini ve gıda zehirlenmelerini önlemek için gereken işlemleri yapma,

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak mevzuata ve kimya laboratuvarı kurallarına uygun şekilde laboratuvarda araç gereçleri kullanma, örneği 7 analize hazırlama, analizler için gerekli temel fiziksel ve kimyasal işlemleri ve analiz sonrası işlemleri yapma,

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak kalite ve gıda güvenilirliği gereklilikleri çerçevesinde, gıda hijyeni, kişisel hijyen, su, hava ve işletme hijyeni, araç, gereç ve ekipmanın temizlik ve dezenfeksiyonu, atıkların uzaklaştırılması, haşerelerle mücadele ile ilgili işlemleri yönetmelik ve standartlara göre yapma ile ilgili ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;

 

Gıda Teknolojisi Dalında;

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak aseptik tekniğe uygun mikrobiyoloji laboratuvarında kişisel hazırlıklar ile malzeme ve araç hazırlıklarını yapma, besiyeri hazırlama, alınan numuneyi analize hazırlama, kültür elde etme, mikroskobik inceleme yapma, işletme ortamından hijyen ve sanitasyon kontrolünü yapma,

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak bilimsel yöntemlere göre gıda bileşenlerini, özelliklerini ve işleme sırasındaki gıda bileşenlerindeki değişimler,

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak uluslararası ölçü sistemlerine uygun kütle, hacim, yoğunluk/kıvam ölçümü yapma ve maddedeki fiziksel, kimyasal değişimleri inceleme,

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak gıdaların muhafazasında uygulanan yöntemler ve gıda ambalajlama teknikleri,

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak, çalışma kurallarına ve analiz metoduna göre çözelti hazırlama, ham maddelerde ve işlenmiş gıdalarda temel kalite kontrol analizlerini yapma ve analiz sonuçlarını TGK Yönetmeliği ve ilgili standartlarla karşılaştırma,

• İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak üretim tekniği, Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği tebliğlerine ve ilgili TS Standartları’na göre gıda üretim akış şemalarının çizimi, üretim süreçlerinin açıklanması ve ürünlerin üretimi,

• İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak gıda üretim hattında kullanılan alet, ekipman ve makineleri tanıma ve kullanma ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

 

Alana Giriş Koşulları

Öğrencilerin sağlık durumu, gıda teknolojısı alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.

 Eğitim Süresi

 

Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır..

Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, gıda teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve öğrenme birimleri ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır

Meslek Elemanında Aranan Özellikler

  • Üretimde kullanılan alet ve ekipmanların kullanımına özen gösteren,
  • Vücut yapısı güçlü ve sağlıklı,
  • Gıda sektöründe çalışmasına engel herhangi bir bulaşıcı hastalığı olmayan ya da hastalığın taşıyıcısı olmayan,
  • Gözlerini ve ellerini birlikte ustalıkla kullanabilen,
  • Dikkatli ve tedbirli, ekip çalışmasına yatkın,
  • İş güvenliğine dikkat eden,
  • Hijyen ve sanitasyon kurallarını uyan,
  • Meslekî eğitim almış, 
  • İş disiplinine sahip kişiler olmaları gerekir.

Alana ait Dallar

1.      Gıda Teknolojisi

Okulumuzda Açık olan Dallar

Okulumuzda Gıda Teknolojisi dalında eğitim verilmektedir.

 

Çerçeve Öğretim Programının Uygulama Esasları:

Çerçeve Öğretim Programının Uygulama Esasları

 1. Program dört yıl olarak tasarlanmıştır. Haftalık ders çizelgesinde ortak dersler, meslek dersleri, seçmeli dersler, seçmeli meslek dersleri ile akademik destek dersleri yer almaktadır.

2. 9. sınıfta, alana ait temel mesleki becerileri kapsayan derslere, 10 ve 11. sınıflarda ise dala ait mesleki becerileri kapsayan derslere yer verilmektedir. 12. sınıfta Anadolu teknik programında akademik destek dersleri, Anadolu meslek programında ise işletmelerde mesleki eğitim ve seçmeli meslek dersleri uygulanır.

 3. Ortak Ders saatlerinin mevcut öğretim programlarında belirtilen ders saatinden farklı olması hâlinde öğretim programlarının amaç ve açıklamaları doğrultusunda zümre öğretmenler kurulunca hazırlanacak programlar uygulanır.

4. Dal eğitimine; bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen durumu ve fiziki kapasitesi ile öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları dikkate alınarak devam edilmektedir.

5. Merkezi sınav puanıyla yerleşen öğrenciler 12. sınıfta akademik destek derslerini tamamlayarak Anadolu teknik programından veya isteğe bağlı olarak seçmeli meslek dersleri ile işletmelerde meslek eğitimini tamamlamaları hâlinde Anadolu meslek programından mezun olurlar.

 6. Anadolu meslek programına ortaöğretim kayıt alanına göre yerleşen öğrenciler, ilgili mevzuat doğrultusunda gerekli şartları taşıması hâlinde Anadolu teknik programına geçiş için başvurabilir.

7. 11. sınıfta yer alan dalın dersleri, ilgili mevzuat çerçevesinde uygulamaya elverişli eğitim birimi olan işletmelerde yoksa okulda yapılacaktır.

8. Anadolu meslek programına devam eden öğrenciler 12. sınıfta seçmeli meslek dersleri ile birlikte işletmelerde meslek eğitimine devam edecektir.

9. Anadolu teknik programına devam eden öğrenciler; 12. sınıfta akademik destek dersleri kapsamında yer alan ders tablolarından birini seçecektir. Tablolarda yer alan dersler için Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan kararlar ile ortaöğretim kurumlarında uygulamada olan öğretim programları esas alınır.

10. Meslek dersleri; haftalık ders çizelgesinde belirtilen ders saatlerinin bütünlüğü bozulmadan veya imkânlar ölçüsünde birbirini izleyecek şekilde planlanır.

11. Meslek dersleri içinde (*) ile belirtilen dersler, alan ve dalın başarılması zorunlu dersleridir. Bu dersler, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği uyarınca yılsonu başarı puanı ile başarılı sayılamayacak derslerdir.

12. Meslekî ve Teknik Anadolu liselerinde “Akademik Çalışmalar, İnsan, Toplum ve Bilim", "Din, Ahlak ve Değer" ile " Kültür, Sanat ve Spor" seçmeli ders gruplarından 9.,10.,11. ve 12. sınıf seviyelerinde bu gruplardan en az birer ders seçilmesi zorunludur.

13. 11. sınıfta seçmeli dersler ve seçmeli meslek dersleri Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan kararları doğrultusunda seçmeli dersler tablosundan, seçmeli meslek dersleri tablosundan, alan/dal meslek derslerinden veya diğer alan/dal meslek derslerinden seçilecektir.

14. Anadolu meslek programı öğrencileri 12. sınıfta çerçeve öğretim programlarında yer alan seçmeli meslek dersleri tablosundan 7 ders saati ders seçeceklerdir.

15. Seçmeli meslek dersleri ile alan ve dalda birden fazla sertifika alınabilir.

16. Meslek derslerinin haftalık ders çizelgesinde belirtilen ders saati süreleri değiştirilmeden ders bilgi formlarında yer alan derse ait öğrenme birimi süreleri zümre öğretmenler kurulu tarafından belirlenir.

17. Meslek dersleri ile ilgili eğitim öğretim planlaması yapılırken çerçeve öğretim programı esas olmak üzere ders bilgi formlarından da yararlanılacaktır. a. Çerçeve öğretim programında yer alan meslek derslerine ait kazanımların verilebilmesi için ders bilgi formlarındaki konular (içerik), kazanım açıklamaları ve uygulama faaliyeti/temrinlerden yararlanılacaktır. b. Ders bilgi formlarındaki uygulama faaliyeti/temrinler; ders kazanımına uygun olarak okulun fiziki kapasitesi ve donatımı, öğrenci sayısı göz önünde bulundurularak en fazla uygulama faaliyeti/temrini yaptıracak şekilde meslek alan zümre öğretmenler kurulu tarafından seçilir. Ayrıca farklı uygulama faaliyeti/temrinleri de yapılabilir.

18. İşletmelerde mesleki eğitim dersinin içeriği, her dal için dalın gerektirdiği bilgi ve becerilerin tamamını kapsayan, ağırlıklı olarak iş, proje, deney ve hizmetin yapılması ve uygulamasını gerektiren öğrenme kazanımları dikkate alınarak zümre öğretmenler kurulu tarafından hazırlanır.

19. Staj; öğrencilerin mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranış geliştirmelerini, okulda olmayan tesis, araç gereci tanıyarak gerçek üretim, hizmet ortamına ve iş hayatına uyumlarını sağlamak amacıyla yaptırılır. Staj programının içeriği; ilgili sınıf/sınıflara ait kazanımlar esas alınarak temrin, iş, proje, deney veya hizmetin uygulanmasını sağlayacak şekilde zümre öğretmenler kurulu tarafından hazırlanır.

20. Ders ve öğrenme birimi kazanımları gerçekleştirilirken iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerinin alınması gereklidir. Referans dokümanlarda belirtilen iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı doğrultusunda alınması gereken tedbirlere ders bilgi formlarında alan ve dalların özelliği göz önünde bulundurularak yer verilmektedir. Buna göre iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri alışkanlık hâline getiren bireyler yetiştirilmesi amacıyla çerçeve öğretim programı ve ders bilgi formlarındaki iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konular zümre öğretmenler kurulunda görüşülür.

Eğitim ve Kariyer İmkânları:

 

Meslek liselerinin Gıda Teknolojisi Alanından mezun olanlar üniversite sınavında başarılı olmaları durumunda lisans programlarına ya da önlisans programlarına devam edebilirler.

 

Gıda teknolojisi 2 yıllık eğitim veren bir ön lisans bölümüdür. Meslek Yüksek Okulu bünyesinde eğitimlerini vermektedir. Bu süreçte öğrencilere staj imkanı da tanınmaktadır. Öğrenciler staj sayesinde saha içerisinde bulunarak deneyim kazanabilirler. Gıda teknolojisi taban puanları ise dönem dönem değişmektedir. Üniversite sınav puanı ile tercih edilen bu bölüm, Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Beslenme ve Diyetetik, Bitki Koruma, Bitkisel Üretim ve Teknolojileri, Gıda Mühendisliği, Kimya ve Tarımsal Biyoteknoloji bölümlerine 4 yıllık olarak tamamlanabilmektedir.

 

 

Alanda Yürütülen/Yürütülmüş

(eTwinning, erasmus plus , Tübitak vb.) Olan Projeler:

 

Alınan Ödüller:

 

 

Ayrıca bölümüzle ilgili laboratuvarlarda çekilmiş, güncel dört tane fotoğraf gönderiniz.

 

Alan Fotoğraflarınızın isimlerini Bölüm adı şeklinde isimlendirerek özelden gönderin.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.06.2020 - Güncelleme: 26.12.2023 12:01 - Görüntülenme: 2095
  Beğen | 3  kişi beğendi