T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ESKİŞEHİR / ODUNPAZARI - Gazi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Grafik ve Fotoğrafçılık Alanı

Grafik ve Fotoğrafçılık Alanı

 

26-12-202326-12-202326-12-2023

 

 

GAZİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ

WEB SİTESİ ALAN TANITIM FORMU (GÜNCEL)

Alan Adı:

Grafik ve Fotoğraf Alanı

Alan Öğretmen Adı ve Sayısı

Sema KUTLU(Alan Şefi),Emine ÖZEN(Atölye Şefi),Meryem GÖKTAŞ (Atölye Şefi),Elmas KILINÇ (Atölye Şefi),Kadriye ÜNLÜ, Seher RENDA, Emine SOGUR

Alan Laboratuvar Sayısı

3

Alan Bilgisi

Öğretim Programı Amaçları

GRAFİK VE FOTOĞRAF ALANI

Öğretim Programının Amaçları

Medya, iletişim, yayıncılık sektörü ulusal düzeyde hızla değişen pazar koşullarının sonucu üretken, hızlı ve sürekli bir rekabet içindedir. Bu nedenle grafik ve fotoğraf alanı, firmaların yakın ilgisini çekmektedir. Grafik ve Fotoğraf alanı çerçeve öğretim programı ile öğrencilere, mesleki temel bilgileri içeren bilgi ve becerileri kazandırmanın yanı sıra çağımızın gereği olan tasarım yapabilme, iletişim kurabilme, değişimlere ve teknolojiye uyum sağlayabilme, sistemleri anlayıp kullanabilme yeterliklerini kazandırmak hedeflenmiştir. Kazandırılan mesleki bilgi ve becerilerle sektörün beklentileri doğrultusunda kaliteli hizmet sunabilen, çevre ve toplum bilincine sahip, kendi iş yerini kurma düşüncelerini faaliyete geçirebilen ve işin her aşamasında kaliteden sorumluluğunun bilincinde bireyler yetiştirmek hedeflenmiştir.

Grafik ve Fotoğraf Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda;

1. Grafik,

2. Fotoğraf

dalları yer almaktadır.

Bu doğrultuda Grafik ve Fotoğraf alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.

Bu programı tamamlayan öğrenciye;

-Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda; “meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları” konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma,

-İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda temel fotoğraf çekimi yapma,

-İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak çizim araç gereçleriyle tasarımın temel elemanlarını kullanarak uygulama yapma,

ile ilgili ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;

 

Grafik Dalında;

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak tasarım ilkeleri doğrultusunda grafiksel ürünleri el ve bilgisayar ile oluşturarak baskıya hazır hâle getirme,

-İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda objeleri yapısal ve karakteristik özelliklerine uygun stilize ve deforme etme, harflerin sembolik kullanımı ile yüzey düzenleme, imge ve kavram bağlantılı semboller oluşturma,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda çizim araç gereçlerini kullanarak teknik çizim kurallarına uygun, geometrik formların çizimi, tek ve iki kaçış noktalı perspektif çizimi ve basit geometrik formlardan başlayıp cansız model ve tors etüt etme,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda anatomik yapısına ve karakteristik özelliklerine uygun insan figürü, baş ve ayrıntıları; el, kol, ayak ve bacağı farklı bakış açılarından etüt etme, öykü resimleyip renklendirme, kitap içeriğine uygun kitap kapağı resmi ve senaryodan yola çıkarak storyboard hazırlama,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak tasarım ilkeleri doğrultusunda takvim, afiş, etiket ve ambalaj tasarımlarını el ve bilgisayar ile oluşturarak baskıya hazır hâle getirme,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda mizanpaj programı ile dergi ve gazete sayfası hazırlama,

 

Fotoğraf Dalında;

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda fotoğraf çekim organizasyonu yaparak alan derinliği etkisi ile farklı mesafelerden fotoğraf çekimi, hareketli konuların çekimi, dış mekânda çekim, iç mekânda (stüdyo dışında) çekim, uzun pozlama tekniği ile çekim ve stüdyo fotoğrafı çekimi yapma,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda fotoğraf makinesi ve ekipmanlarını gerektiği şekilde ayarlayarak farklı bakış açılarında perspektif etkili fotoğraf çekimleri yapma,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda fotoğrafta kompozisyon, kadraj alma ve fotografik okuma yapma,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda bilgisayarda fotoğraf düzenleme, fotoğraf /görüntü işleme, dijital illüstrasyon ve sosyal medyada içerik paylaşımı yapma,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda tanıtım fotoğrafı, doğal ortamda fotoğraf, deneysel fotoğraf çekimi yapma, katalog, sunu/gösteri, kişisel tanıtım dosyası, fotoğraf sergisi hazırlama,

- İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri doğrultusunda video çekimi öncesi gerekli video kamera ve ekipmanları hazırlayarak video görüntülerini kaydedip kurgusunu yapma

ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Alana Giriş Koşulları

 Öğrencilerin sağlık durumu, grafik ve fotoğraf alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.

Eğitim Süresi

Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır. Alanımız proje alanı olduğundan 8. Sınıf öğrencilerinin YKS sınav sonuçlarına göre tercih edilmektedir.

Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, grafik ve fotoğraf alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır

 Meslek Elemanında Aranan Özellikler

Grafiker olmak isteyenlerin,  

  • Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen,    
  • Renk ve şekilleri en ince ayrıntıları ile algılayabilen,    
  • Estetik görüş sahibi, güzel sanatlara karşı ilgili olan,    
  • Hayal gücü zengin, yaratıcı, özgün   
  • Tasarımlarını çizgi yolu ile ifade edebilen,    
  • Sosyal, psikolojik, sanatsal alanlara ilgili,    
  • Yeniliklere açık, teknolojiyi yakından izleyen    
  • Dikkatini belli bir noktaya yoğunlaştırabilen kimseler olmaları gerekir.

Fotoğraf çekim elemanı veya fotoğraf baskı operatörü olmak isteyenler,    

  •  Yaratıcı, atik, hızlı karar alabilen, isabetli zamanlama yapabilen,    
  • İyi gözlem yapabilen, iletişim becerilerine vakıf,    
  • Estetik duygusuna sahip, görsel hafızası güçlü,    
  • El becerileri gelişmiş, pratik zekâsı olan,    
  • İş ahlakına sahip, dikkatli, problem çözme yeteneği olan, hızlı öğrenebilen,    
  • Protokol bilgisine sahip,    
  • İnsan psikolojisi mesleki alanında yeni teknolojik gelişmelere açık,
  • Dış görünüşüne özen gösteren nitelikte kimseler olmaları gerekir.

Alana ait Dallar

  1. Grafik,
  2. Fotoğraf

Okulumuzda Açık olan Dallar

Okulumuzda GRAFİK dalında eğitim verilmektedir.

 

Çerçeve Öğretim Programının Uygulama Esasları

Çerçeve Öğretim Programının Uygulama Esasları

1. Program dört yıl olarak tasarlanmıştır. Haftalık ders çizelgesinde ortak dersler, meslek dersleri, seçmeli dersler, seçmeli meslek dersleri ile akademik destek dersleri yer almaktadır.

2. 9. sınıfta, alana ait temel mesleki becerileri kapsayan derslere, 10 ve 11. sınıflarda ise dala ait mesleki becerileri kapsayan derslere yer verilmektedir. 12. sınıfta Anadolu teknik programında akademik destek dersleri, Anadolu meslek programında ise işletmelerde mesleki eğitim ve seçmeli meslek dersleri uygulanır.

3. Dal eğitimine; bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen durumu ve fiziki kapasitesi ile öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları dikkate alınarak devam edilmektedir.

4. Merkezi sınav puanıyla yerleşen öğrenciler 12. sınıfta akademik destek derslerini tamamlayarak Anadolu teknik programından veya isteğe bağlı olarak seçmeli meslek dersleri ile işletmelerde meslek eğitimini tamamlamaları hâlinde Anadolu meslek programından mezun olurlar.

5. Anadolu meslek programına ortaöğretim kayıt alanına göre yerleşen öğrenciler; ilgili mevzuat doğrultusunda gerekli şartları taşıması hâlinde Anadolu teknik programına geçiş için başvurabilir.

6. 11. sınıfta yer alan dalın dersleri, ilgili mevzuat çerçevesinde uygulamaya elverişli eğitim birimi olan işletmelerde yoksa okulda yapılacaktır.

7. Anadolu meslek programına devam eden öğrenciler 12. sınıfta seçmeli meslek dersleri ile birlikte işletmelerde meslek eğitimine devam edecektir.

8. Anadolu teknik programına devam eden öğrenciler; 12. sınıfta akademik destek dersleri kapsamında yer alan ders tablolarından birini seçecektir. Tablolarda yer alan dersler için Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan kararlar ile ortaöğretim kurumlarında uygulamada olan öğretim programları esas alınır.

9. Meslek dersleri; haftalık ders çizelgesinde belirtilen ders saatlerinin bütünlüğü bozulmadan veya imkânlar ölçüsünde birbirini izleyecek şekilde planlanır.

10. Meslek dersleri içinde (*) ile belirtilen dersler, alan ve dalın başarılması zorunlu dersleridir. Bu dersler, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği uyarınca yılsonu başarı puanı ile başarılı sayılamayacak derslerdir.

11. 9. sınıftaki seçmeli dersler Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan kararları doğrultusunda seçmeli dersler tablosundan seçilecektir.

12. 11. sınıfta seçmeli dersler ve seçmeli meslek dersleri toplamı 9 ders saati olarak planlanmıştır. Bu dersler Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi’nde yayımlanan kararları doğrultusunda seçmeli dersler tablosundan, seçmeli meslek dersleri tablosundan, alan/dal meslek derslerinden veya diğer alan/dal meslek derslerinden seçilecektir.

13. Anadolu meslek programı öğrencileri 12. sınıfta çerçeve öğretim programlarında yer alan seçmeli meslek dersleri tablosundan 7 ders saati ders seçeceklerdir.

14. Seçmeli meslek dersleri ile alan ve dalda birden fazla sertifika alınabilir.

 

Meslek derslerinin haftalık ders çizelgesinde belirtilen ders saati süreleri değiştirilmeden ders bilgi formlarında yer alan derse ait öğrenme birimi süreleri zümre öğretmenler kurulu tarafından belirlenir.

16. Meslek dersleri ile ilgili eğitim öğretim planlaması yapılırken çerçeve öğretim programı esas olmak üzere ders bilgi formlarından da yararlanılacaktır.

a. Çerçeve öğretim programında yer alan meslek derslerine ait kazanımların verilebilmesi için ders bilgi formlarındaki konular (içerik), kazanım açıklamaları ve uygulama faaliyeti/temrinlerden yararlanılacaktır.

b. Ders bilgi formlarındaki uygulama faaliyeti/temrinler; ders kazanımına uygun olarak okulun fiziki kapasitesi ve donatımı, öğrenci sayısı göz önünde bulundurularak en fazla uygulama faaliyeti/temrini yaptıracak şekilde meslek alan zümre öğretmenler kurulu tarafından seçilir. Ayrıca farklı uygulama faaliyeti/temrinleri de yapılabilir.

17. İşletmelerde mesleki eğitim dersinin içeriği, her dal için dalın gerektirdiği bilgi ve becerilerin tamamını kapsayan, ağırlıklı olarak iş, proje, deney ve hizmetin yapılması ve uygulamasını gerektiren öğrenme kazanımları dikkate alınarak zümre öğretmenler kurulu tarafından hazırlanır.

18. Staj; öğrencilerin mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranış geliştirmelerini, okulda olmayan tesis, araç gereci tanıyarak gerçek üretim, hizmet ortamına ve iş hayatına uyumlarını sağlamak amacıyla yaptırılır. Staj programının içeriği; ilgili sınıf/sınıflara ait kazanımlar esas alınarak temrin, iş, proje, deney veya hizmetin uygulanmasını sağlayacak şekilde zümre öğretmenler kurulu tarafından hazırlanır.

19. Ders ve öğrenme birimi kazanımları gerçekleştirilirken iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerinin alınması gereklidir. Referans dokümanlarda belirtilen iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı doğrultusunda alınması gereken tedbirlere ders bilgi formlarında alan ve dalların özelliği göz önünde bulundurularak yer verilmektedir. Buna göre iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri alışkanlık hâline getiren bireyler yetiştirilmesi amacıyla çerçeve öğretim programı ve ders bilgi formlarındaki iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konular zümre öğretmenler kurulunda görüşülür.

Eğitim ve Kariyer İmkânları:

Grafik alanında lise eğitimi sonrasında Üniversitelerin 2 ve 4 yıllık; Grafik Tasarımı, Grafik Animasyon, Resim, Fotoğrafçılık, Fotoğrafçılık ve Kameramanlık, Resim Öğretmenliği, Halıcılık ve Desinatörlüğü, Matbaacılık, Mimari ve Dekoratif Sanatlar, Serigrafi, Tasarım ve Basım Yayıncılığı, Cam-Seramik, Çini İşlemeciliği, Seramik, Mimari Dekoratif Sanatlar, Tasarım ve Basım-Yayımcılık bölümlerine giriş yapabilirler.

Üniversitelerin 4 yıllık bölümlerine giriş yapabilmeleri için ilgili üniversitelerin yaptığı yetenek sınavlarına girmeleri gerekmektedir. 

Okulumuzda Alanımız

Grafik bölümü, yaratıcı olan, bilgiyi estetikle birleştirebilen, konusunda yaratıcı atılımlar yapabilecek düzeyde tasarımcı yetiştirmeyi hedefler. Öğrencilerin resim ve/veya yazı elemanlarını kullanarak bir fikri en doğru biçimde görselleştirmeleri ve yaratıcı yönlerini geliştirerek, yeni buluşlara yönelmeleri sağlanır. Grafik Bölümü'ndeki eğitimde; grafik sanatına ilişkin temel ilkeleri, teknik bilgileri, alana ilişkin birikimi özümsemiş, çağdaş bir grafik dille grafik tasarımlar yapabilecek yetkinlikte eleman yetiştirmeyi aynı zamanda çağdaş sanat konularında da bilgilenmelerini amaçlanır.

Teknolojik gelişmeler ve sanattaki değişimler doğrultusunda öğrencilerimizin alanı ile ilgili tüm konularda bilgi kazanarak endüstride ve özel sektörde gerekli beceriye sahip olacak şekilde yetiştirmek için okulumuzda dersliklerin dışında alanımıza ait bilgisayar ve çizim atölyeleri bulunmaktadır.

Alanlarımız her yıl ulusal ve uluslararası yarışmalarda dereceler elde etmektedir.  

Alanda Yürütülen/Yürütülmüş

(eTwinning, erasmus plus , Tübitak vb.)

Olan Projeler:

- Erasmus Plus Projeleri:

-2006 Mart  İtalya

Kültürel Değerlerin Reklam İllüstrasyonuna yanısıtılması

Veptro (Öğretmen Projesi)

-2005-2006 (Grafik Öğretmenleri)

Mesleki Eğitimin Avrupa’daki Staj Boyutu

-Nisan 2007

Leonardo da vinci Öğrenci Projesi

Hollanda ve Belçika (Kuaförlük)-(Grafik-Giyim)

-2014-2015

-Mesleki Eğitimin Kaynaştırma Öğrencileri İle Avrupa’daki Staj Boyutu

2016 Mayıs ayında 3 Hafta uygulandı.

-e Twinning Projeleri: METAVERSE, BLUE SCHOOL(Water for the future from today)

MAVİ OKUL(Bugünden gelecek için Su),Gençleri zararlı alışkanlıklardan uzaklaştıralım

 

 

Alınan Ödüller:

-Schedules words yarışmasında alan olarak

Türkiye 2. ve 3. lüğü  aynı zamanda alan Öğretmenlerimizin bu yarışmalarda Jüri üyeliği de yapmıştır.

-Türkiye çapında yapılan Takı tasarımı yarışmasında öğretmenlerimizin Türkiye 1.liği ödülü vardır.

-Eskişehir il çapında yapılan Fotoğraf yarışmalarında Öğretmenlerimizin il 2.liği Ödülü vardır.

- Proje Tabanlı Beceri Yarışması; MEKTAS (Mekanda Tasarım adlı projede Eskişehir İl birinciliği, Bölge Üçüncülüğü,

- e Twinning Projeleri: METAVERSE; eTwinning Ulusal ve Avrupa Kalite Ödülü, - BLUE SCHOOL(Water for the future from today) MAVİ OKUL(Bugünden gelecek için Su); eTwinning Ulusal ve Avrupa Kalite Ödülü, - Gençleri zararlı alışkanlıklardan uzaklaştıralım; eTwinning Ulusal ve Avrupa Kalite Ödülü,

 

 

 

Ayrıca bölümüzle ilgili laboratuvarlarda çekilmiş, güncel dört tane fotoğraf gönderiniz.

Alan Fotoğraflarınızın isimlerini Bölüm adı şeklinde isimlendirerek özelden gönderin.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 08.06.2020 - Güncelleme: 26.12.2023 09:17 - Görüntülenme: 2888
  Beğen | 6  kişi beğendi